Buck Ellison
Rain in Rifle Season, Distributions from Split-Interest Trusts, Price Includes Uniform, Never Hit Soft, 2003
2021
Not on view
Date
2021
Classification
Photographs
Medium
Inkjet print
Dimensions
Sheet: 40 × 53 1/4in. (101.6 × 135.3 cm) Image: 40 × 53 1/4in. (101.6 × 135.3 cm)
Accession number
2022.128
Edition
1/5 | 2AP
Credit line
Whitney Museum of American Art, New York; purchase, with funds from the Photography Committee
Rights and reproductions
© Buck Ellison
Audio
-
Buck Ellison, Lluvia en temporada de caza, Distribuciones de fideicomisos de interés dividido, El precio incluye uniforme, Nunca golpear suave
In Whitney Biennial 2022: Quiet As It's Kept (Spanish)
0:00
Buck Ellison, Lluvia en temporada de caza, Distribuciones de fideicomisos de interés dividido, El precio incluye uniforme, Nunca golpear suave
0:00
Narrator: Estas fotografías de Buck Ellison toman como sujeto al personaje de la vida real Erik Prince, reimaginado al comienzo de la guerra en Afganistán.
Buck Ellison: El proyecto hace hincapié en Erik Prince cuando tenía exactamente mi edad, 34 años, y vivía en su granja cerca de Cody, Wyoming. Está ambientado en el año 2003.
Erik Prince fue cofundador de la empresa militar y de seguridad Blackwater. La empresa alcanzó una gran notoriedad en 2007, cuando un grupo de sus empleados asesinó a 17 civiles iraquíes en la plaza Nisour, en Bagdad.
Los medios de comunicación suelen presentar a Erik Prince como un criminal de guerra, como la figura que está tras bambalinas en distintas cuestiones políticas, como un monstruo. Aun así, creo que —al igual que con todo mi trabajo sobre estos personajes de la vida real— lo que me interesa es la posibilidad de que una cámara nos permita desear, sentir curiosidad o incluso empatía por una figura como esta.
Cuando Eric tenía 34 años, acababa de cerrar el primer contrato con la administración de Bush. Comenzó como una especie de CIA encubierta, pero luego despegó y, hacia el final de la guerra, había recibido miles de millones de dólares en contratos para enviar mercenarios a Irak para que pelearan en nombre del Gobierno.
Su negocio estaba por las nubes. Por otro lado, su esposa había fallecido de cáncer el año anterior. Quedó con tres hijos pequeños y, desde lo más básico como seres humanos, pensé que habría sido una situación muy complicada para cualquiera. Las personas son complicadas, pero creí que sería un momento interesante para observar a Erik.
Mi trabajo sobre Erik Prince tiene mucha investigación por detrás. En esta obra en particular, me basé en su libro Civilian Warriors y en una especie de autobiografía que escribió en un intento por reestablecer su buen nombre, y que leí innumerables veces.
El proyecto se filmó enteramente en California con actores; sin embargo, como suele suceder, California representa a Wyoming. Así que filmamos en dos granjas separadas.
Investigué bastante, pero quería asegurarme de que todo fuera realmente auténtico. Ese siempre es mi objetivo: no tanto criticar algo, sino recrearlo con tal precisión que la audiencia no tenga más opción que tomarlo en serio.
-
0:00
Buck Ellison, Rain in Rifle Season, Distributions from Split-Interest Trusts, Price Includes Uniform, Never Hit Soft
0:00
Narrator: These photographs by Buck Ellison take as their subject the real-life figure Erik Prince, reimagined as he might have been around the start of the war in Afghanistan.
Buck Ellison: The project’s focuses on Erik Prince at exactly my age, thirty-four years old, on his ranch near Cody, Wyoming. And it’s set in 2003.
Erik Prince co-founded the security and mercenary firm Blackwater. The company received widespread notoriety in 2007 when a group of its employees killed seventeen Iraqi civilians in the Nisour square in Baghdad.
Erik Prince is often touted in the media as a war criminal, as a shadow figure in politics, as a monster. And yet, I think with all my work about these real figures, I’m sort of interested in like if a camera allows us to even desire, or be curious, or feel empathy towards a figure like that.
When Erik was thirty-four, he had just gotten his first contract from the Bush administration. It started out with just sort of covert CIA stuff, and then, it really ballooned into, towards the end of the war, he had received billions and dollars of contracts to send men to Iraq, to fight on behalf of our government.
His business was exploding. And then, also, his wife had passed away of cancer the year before. So, he had three young children, and I thought, oh, on a really basic human level, that is difficult for anyone. People, they’re complicated, but I thought this would be an interesting time to come in and look at Erik.
My work on Erik Prince is based a lot on research. This In particular I drew from his book, Civilian Warriors and autobiography of sorts that he wrote to sort of clear his name—that I’ve read a punishing amount of times.
It was all filmed in California using actors, and yet, California, as it often does, is playing Wyoming. So, we shot on two separate ranches.
I’ve done research, but I just wanted to make sure, always, that these things are really authentic. That, for me, is always the goal is less to critique something and more to recreate something with so much precision that it has to be taken seriously.