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Date
1995
Classification
Photographs
Medium
Gelatin silver print
Dimensions
Sheet (sight): 38 5/8 × 38 9/16in. (98.1 × 97.9 cm)
Accession number
2019.390
Series
Two
Credit line
Whitney Museum of American Art, New York; gift of the artist
Rights and reproductions
© Sophie Rivera
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Sophie Rivera, I am U, 1995
In Inheritance (Spanish)
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Sophie Rivera, I am U, 1995
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Dr. Yasmin Ramirez: Hola, soy la doctora Yasmin Ramirez, curadora e historiadora de arte, y me especializo en arte negro y latinx en Estados Unidos.
Narrator: La doctora Ramírez analiza una fotografía de Sophie Rivera, I am U.
Dr. Yasmin Ramirez: I am U es un ejemplo del interés constante de Rivera por usar técnicas como la exposición doble para representar la complejidad en la construcción de identidad de los puertorriqueños en Estados Unidos que llegaron a la ciudad como consecuencia de la migración forzada.
En un primer plano, vemos a un niño con un bonete de cumpleaños sentado en un tobogán y, detrás de él, la imagen de una niña que parece tener la misma edad y tiene los mismos rasgos faciales, aunque no tiene el mismo color de piel. ¿Es pariente del niño o es quizá su doble mujer? La unión entre algunas partes de sus cuerpos alude al ingrediente bicultural y multirracial de las familias puertorriqueñas. Una totalidad que puede maravillar o impresionar según la perspectiva del espectador.
I am U es una invitación a que empaticemos con estos niños y reflexionemos acerca de la existencia del niño o la niña que llevamos dentro. Según algunas escuelas de psicoterapia, el “niño interior” es una parte de nuestro subconsciente que se aferra a emociones y recuerdos no resueltos de la infancia, en particular aquellos que están relacionados con traumas como situaciones de pérdida o desplazamiento, eventos que Rivera vivió en primera persona: después de que sus padres se separaran, fue enviada a un orfanato en Staten Island. Los retratos de niños puertorriqueños que Rivera tomó durante su vida se convirtieron en una manera de sanar y de conectar con otras personas, además de una plataforma desde la cual participar críticamente en la representación de la subjetividad puertorriqueña como una suma de dualidades, pérdidas y reconciliaciones.
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Sophie Rivera, I am U, 1995
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Dr. Yasmin Ramirez: Hi, I'm Dr. Yasmin Ramirez, a curator and art historian that specializes in Black and Latinx art in the United States.
Narrator: Dr. Ramirez discusses a photograph by Sophie Rivera, I am U.
Dr. Yasmin Ramirez: I am U is an example of Rivera's ongoing interest in using techniques like double exposure to convey the complexity of identity formation among Puerto Ricans in the United States who arrived to the city as a consequence of forced migration.
In the foreground, we see a boy in a birthday hat sitting on a slide, and behind him the image of a girl who looks to be about the same age with similar facial features, although not the same color. Is she related to the boy, or perhaps his female doppelganger? Their merged body parts allude to the multiracial bi-cultural composition of Puerto Rican families. A totality that can look marvelous or monstrous depending on the perspective of the spectator.
I am U is an invitation for us to empathize with these children and to reflect on the existence of the "inner child within us." According to some schools of psychotherapy, the inner child is a part of our subconscious that holds on to unresolved childhood memories and emotions, particularly those related to traumas like loss and displacement, which Rivera experienced firsthand. Sent to an orphanage in Staten Island after her parents separated, Rivera's portraits of Puerto Rican children which she made throughout her life became a form of healing and connection to others as well as a platform for Rivera to critically engage in the representation of Puerto Rican subjectivity as the sum of dualities, losses, and reconciliations.