Sam Gilliam

Bow Form Construction
1968

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Artist
Sam Gilliam

Title
Bow Form Construction

Date
1968

Classification
Paintings

Medium
Acrylic and enamel on draped canvas

Dimensions
Overall (Irregular): 119 7/16 × 332 5/16 in. (303.4 × 844.1 cm)


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    Sam Gilliam, Bow Form Construction, 1968

    Sam Gilliam, Bow Form Construction, 1968

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    Sam Gilliam: Cuando realicé las pinturas drapeadas no estaba haciendo escultura sino que reaccionaba en contra de la pintura.

    Narrador: El gesto radical de Sam Gilliam como pintor—trabajar sobre lienzos sin tensarlos en un bastidor—ejerció una profunda influencia, incluso en artistas cuyas obras no se parecían a las suyas. Uno de esos artistas es Rashid Johnson.

    Rashid Johnson: Siempre he imaginado a Sam a principios de los años sesenta, sentado en su estudio en Washington, D.C., envuelto en aquella agitación. En la complejidad de la época. Sucesos tan interesantes como la marcha de Martin Luther King al Monumento a Washington. Y ahí estaba Sam viviendo cerca del lugar. E imagino que Sam regresa a su estudio a explorar la forma, a explorar el color, el sangrado en la pintura drapeada que vemos en esta exposición.

    ¿En qué estaría pensando? ¿Cuál fue el gesto radical? ¿Fue el gesto radical de emancipar el lienzo de la tensión del bastidor un reflejo del sentimiento de emancipación o libertad buscado por la gente de color en esa época? ¿Qué relación guardan esos elementos entre sí? Porque, en general, hay que suponer que existe algún tipo de relación entre los gestos radicales y el arte, y entre los gestos radicales y el mundo.

    Narrador: La grabación de Gilliam proviene de la historia oral de 1989, realizada por el Archivo de Arte Estadounidense, parte de la Smithsonian Institution. 

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    Sam Gilliam, Bow Form Construction, 1968

    Sam Gilliam, Bow Form Construction, 1968

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    Sam Gilliam: Now, when I did the drape paintings, I wasn’t making sculpture, I was reacting against painting. 

    Narrator: Sam Gilliam’s radical gesture as a painter—working on a canvas that was not bound to a stretcher bar—has been very influential, even on artists whose work may not look like his. One of those artists is Rashid Johnson. 

    Rashid Johnson: I’ve always thought about him in the early sixties, sitting in his studio in Washington, D.C., with the turmoil that’s kind of happening around him. The complexity of the time. Something as interesting as Martin Luther King marching on the Washington Monument. And there’s Sam living close by. And how he’s kind of going back into his studio and exploring shape, exploring color, then bleeding into the draped paintings, that we see that are included in this exhibition.

    And what was he thinking, you know? What was the radical gesture? Was that radical gesture of emancipating the canvas from the stretcher bars one that reflected the sense of emancipation or freedom that was being searched for by people of color at the time? What relationship do those things have to one another? Because more often than not, you have to assume that there is some sort of relationship between radical gestures and art, and radical gestures and the world.

    Narrator: The recording of Gilliam comes from a 1989 oral history conducted by the Archives of American Art, part of the Smithsonian Institution. 


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