Yayoi Kusama

Accumulation
c. 1963

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Date
c. 1963

Classification
Sculpture

Medium
Sewn and stuffed fabric, wood chair frame, paint

Dimensions
Overall: 34 5/16 × 38 15/16 × 36 5/16in. (87.2 × 98.9 × 92.2 cm)

Accession number
2001.342

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Rights and reproductions
© artist or artist’s estate


Audio

  • Making Knowing: Craft in Art, 1950–2019, Spanish

    Yayoi Kusama, Accumulation, 1963

    Yayoi Kusama, Accumulation, 1963

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    Narrador: Kusama llamó a esta escultura Accumulation (Acumulación), haciendo referencia a la proliferación de formas fálicas suaves y mullidas que recubren el sillón. Hay algo surreal en ver un mueble común y corriente trabajado de este modo. Y, naturalmente, hay todo un cambio en la repercusión psíquica que genera el falo cuando hay cientos y cientos de ellos: la forma se vuelve absurda.

    En su autobiografía, que se publicó por primera vez en Japón en 2002, Kusama escribió que las esculturas la ayudaban a superar sentimientos de trauma.

    “La gente suele asumir que, como hago tantos objetos con esta forma, debo ser una loca del sexo, pero eso es un gran malentendido. Es todo lo contrario: hago estos objetos porque me aterrorizan. Comencé a hacer penes para poder curar la sensación de asco que me produce el sexo. Reproducir estos objetos una y otra vez fue mi forma de dominar ese miedo. Era como hacer terapia conmigo misma, y le di el nombre de ‘arte psicosomático’… Hago una montaña de esculturas blandas con forma de pene y me recuesto entre ellas. Eso hace que lo espantoso se convierta en algo gracioso y entretenido. Soy capaz de deleitarme con mi padecimiento a plena luz del día. Hasta ahora, la cantidad de penes que he hecho alcanza fácilmente los cientos de miles”.

  • Making Knowing: Craft in Art, 1950–2019

    Yayoi Kusama, Accumulation, 1963

    Yayoi Kusama, Accumulation, 1963

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    Narrator: Kusama called this sculpture Accumulation, referring to the proliferation of soft, pillowy phallic forms that cover the underlying chair. There’s something surreal about seeing an ordinary piece of furniture treated in this way. And of course the whole psychic resonance of the phallus changes when there are hundreds upon hundreds of them: the form becomes absurd. 

    In her autobiography—which was first published in Japan in 2002—Kusama wrote that the sculptures helped her work through her feelings of trauma.

    “People often assume that I must be mad about sex, because I make so many such objects, but that’s a complete misunderstanding. It’s quite the opposite—I make the objects because they horrify me. I began making penises in order to heal my feelings of disgust towards sex. Reproducing the objects, again and again, was my way of conquering the fear. It was a kind of self-therapy, to which I gave the name ‘psychosomatic art.’ I make a pile of soft sculpture penises and lie down among them. That turns the frightening thing into something funny, something amusing. I’m able to revel in my illness in the dazzling light of day. By now, the number of penises I have made easily reaches into the hundreds of thousands.” 



Yayoi Kusama
3 works

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