Artists

Pepón Osorio
1955–


Audio

  • Making Knowing: Craft in Art, 1950–2019, Spanish

    Pepón Osorio, Angel: The Shoe Shiner, 1993

    Pepón Osorio, Angel: The Shoe Shiner, 1993

    0:00

    Pepón Osorio: Me llamo Pepón Osorio y vivo en Filadelfia.

    Hice Angel: The Shoe Shiner en 1993. Y en ese entonces lo que más me interesaba era conectar con la gente de mis alrededores, cerca de donde vivía.

    Y entonces me encontré con este lustrabotas. Se llamaba Ángel, y solíamos conversar muchísimo, algo que es básicamente parte de todo mi proceso creativo. Mi metodología siempre fue dedicarle mucho tiempo a hablar con la gente. Después de eso, las metáforas comenzaban a fluir, y luego las traducía en obras tridimensionales.

    Y Ángel tenía algo que era muy interesante, que era una especie de relación con el poder. Él siempre estaba a los pies del cliente, y el cliente siempre estaba por encima de él. Lo puse en el trono como una manera de crear alguna especie de equidad en esa relación de poder.

    Narrador: En el video al pie del trono, vemos a Ángel utilizando su saliva para lustrar los zapatos de los clientes. Para Osorio, este acto también establecía otro equilibrio en la jerarquía de poder. El trono está cubierto de materiales que el artista veía como atributos del lustrabotas.

    Pepón Osorio: Varios de los materiales que están incrustados en la superficie los conseguí en tiendas de regalos de la zona. Algunos son objetos específicos para bodas y fiestas de quinceañeras. Otros materiales los conseguí en una tienda de 99 centavos.

    Hay un reloj en la parte más alta. Es un elemento de tiempo, y representa cómo Ángel se estaba quedando sin tiempo ya que, en ese momento, tenía mucho miedo de ser desplazado y quedarse sin trabajo, algo que de hecho sucedió. Fue debido a la gentrificación del vecindario.

  • Making Knowing: Craft in Art, 1950–2019

    Pepón Osorio, Angel: The Shoe Shiner, 1993

    Pepón Osorio, Angel: The Shoe Shiner, 1993

    0:00

    Pepón Osorio: My name is Pepón Osorio and I live in Philly—Philadelphia. 

    So, Angel: The Shoe Shiner was done in 1993. And what I was most concerned [about], at that time, was connecting with people in my vicinity near the place where I lived. 

    And, so, I came across this shoeshiner. His name was Angel and we had many, many conversations, which is basically part of my whole process of making work. My methodology is that I spent a lot of time talking. And then, after that, sort of metaphors come in, and then I translate them into three-dimensional pieces. 

    And Angel had this relationship, which was very interesting, a co-relationship with power. He was always at the bottom of the client, and the client was always above him. I put him on the throne as a way of creating some sort of equity in that power relationship that is happening.

    Narrator: In the video at the base of the throne, we see Angel using his spit to shine his client's shoes. For Osorio, this act also rebalanced the hierarchy of power. The throne is covered in materials that he thinks of as attributes of the shoeshiner. 

    Pepón Osorio: I gather a lot of the materials that encrusted the surface from the nearby novelty stores. Some of them are specifically for weddings and quinceañeras, which is the fifteen instead of sweet sixteens. Some of them, I got them at a 99-cent store.

    Time, the clock is on the very, very top. And it's an element of time, and how he was running time because at the same time he was very scared that he would be thrown out—which, in fact, it happened—out of his business, because of the gentrification in the neighborhood.



Images and Permissions

Sunrise

Sunset

A 30-second online art project:
Kristin Lucas, Speculative Habitat for Sponsored Seabirds

Learn more