Hadi Falapishi: Almost There
Apr 19–Sept 26, 2023
A dog, cat, and mouse in a boat—with a human oddly positioned below—point toward and approach an island paradise. Where did they leave, and why? Where are they going, and how will they be received? In the new, site-specific work Almost There, Hadi Falapishi presents an allegory of migration that engages with the museum’s location along the Hudson River, as well as the geography and history of Manhattan more broadly. The billboard enlarges one of his photograms—a unique, cameraless photograph produced by burning an image into photosensitive paper with a flashlight. Almost There strikingly brings the original photo work, made in complete isolation and darkness, out into the public and under the sun and sky. The title suggests promise—of America, of democracy, of utopia, or whatever the tropical island may represent—but also the distance to it.
Born in Tehran, Iran in 1987 and now based in New York after moving to the U.S. to study for an MFA in 2013, Falapishi’s practice began with cameraless photographs, but now extends to sculptures, installations, paintings, and drawings. His art uses deceptively childish and humorous iconography to depict the crude and problematic interrelationships that structure society. The vignettes Falapishi creates sometimes contain perplexing or disturbing undertones that contrast with the juvenile motifs. His subject is the system in which we live, rather than the individual—transcending the artist’s biography, though that too may be relevant. The ambiguity of the scenarios obliges viewers to actively make their own sense of meaning, and of morality.
This project is organized by Lauren Young, Senior Curatorial Assistant at the Whitney Museum of American Art.
This work is part of a series of public art installations organized by the Whitney in partnership with TF Cornerstone and High Line Art.
Hadi Falapishi: Almost There is part of Outside the Box programming, which is supported by a generous endowment from the Jacques and Natasha Gelman Foundation.
En Español
Un perro, un gato y un ratón en un bote, con un humano extrañamente situado debajo, apuntan hacia una isla paradisíaca y se acercan a ella. ¿De dónde salieron y por qué?¿A dónde van y cómo serán recibidos? En su nueva obra in situ Casi allí, Hadi Falapishi presenta una alegoría de la migración que interactúa con la ubicación del museo a lo largo del río Hudson, así como con la geografía y la historia de Manhattan de manera más amplia. El cartel publicitario amplía uno de sus fotogramas: una fotografía única sin cámara, producida quemando una imagen sobre un papel fotosensible con una linterna. De manera sorprendente, Casi allí lleva el trabajo fotográfico original, hecho en completo aislamiento y oscuridad, al público y bajo el sol y el cielo. El título sugiere una promesa, de Estados Unidos, de democracia, de utopía o de cualquier cosa que la isla represente, pero también una distancia frente a ella.
Nacido en Teherán, Irán en 1987 y ahora basado en Nueva York luego de mudarse a los EE.UU. para estudiar una maestría en 2013, la práctica de Falapishi comenzó con fotografías sin cámara, pero ahora se extiende a esculturas, instalaciones, pinturas y dibujos. Su arte utiliza una iconografía engañosamente infantil y humorística para representar las interrelaciones crudas y problemáticas que estructuran la sociedad. Las viñetas que crea Falapishi a veces contienen matices perplejos o desconcertantes, que contrastan con los motivos juveniles. Su tema es el sistema en que vivimos más que el individuo, trascendiendo la biografía del artista, aunque ello también pueda ser relevante. La ambigüedad de los escenarios obliga al observador a crear su propio sentido de significado y de moralidad.
Esta obra es parte de una serie de instalaciones de arte público organizada por el Whitney en asociación con TF Cornerstone y High Line Art. Este proyecto ha sido organizado por Lauren Young, Asistente curatorial sénior del Whitney Museum of American Art.
Artist
Essay
In the News
“…layered beneath the seeming naivete is a dynamic exploration of family units, identity, hierarchy, conflict, and belonging.” —Vogue
Public Art
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