Not on view
Date
2021
Classification
Paintings
Medium
Acrylic and paper collage on canvas, sixteen parts
Dimensions
Overall: 144 × 192in. (365.8 × 487.7 cm)
Accession number
2023.10a-p
Credit line
Whitney Museum of American Art, New York; purchase, with funds from Neil Bluhm, an anonymous donor in honor of Amar Singh, and the John R. Eckel, Jr. Foundation
Rights and reproductions
© Rick Lowe Studio
Audio
-
Rick Lowe, Project Row Houses: si los artistas son creativos, ¿por qué no crean soluciones?
In Whitney Biennial 2022: Quiet As It's Kept (Spanish)
0:00
Rick Lowe, Project Row Houses: si los artistas son creativos, ¿por qué no crean soluciones?
0:00
Narrator: El artista Rick Lowe se formó como paisajista.
Rick Lowe: Pero muy pronto, empecé a rebelarme contra los aspectos formales de la pintura tal como me la habían enseñado, y me interesaba mucho más el contexto político de las cosas con las que estaba lidiando. No me sentía a gusto con cómo funcionaba la pintura en el mundo del arte, el mundo del arte tal y como yo lo veía.
Narrator: En la década de 1990, Lowe fue uno de los fundadores del Project Row Houses en Houston, un colectivo que transformó veintidós casas del vecindario de Third Ward en un espacio comunitario para el arte y el empoderamiento. Este proyecto público y colaborativo tuvo una gran influencia en su pintura. Lowe dice que en los últimos años, su proceso se ha vuelto más intelectual y menos físico, por necesidad. Empezó a jugar al dominó y, con el tiempo, a crear nuevas obras inspiradas en el juego.
Rick Lowe: Me vi pasando más tiempo en la mesa de dominó, aprendiendo, hablando y compartiendo con la gente, jugando al dominó; y es una experiencia increíblemente espiritual y educativa cuando lo haces a menudo con la gente que vas conociendo. Pero una de las cosas en las que me fijo es en estos patrones que se producen a medida que se desarrolla el juego, especialmente cuando la gente juega con fichas de colores diferentes. Se creaban formas muy interesantes, sabes, y luego los jugadores terminaban una partida y yo les decía: “esperen, esperen un momento, esperen”. Y sacaba mi cámara y tomaba una fotografía, de ese tipo de fotografías a vista de pájaro. Luego empecé a adentrarme en el tema y a poner las fotografías en capas. Y entonces la obra comenzó a hablarme, como algo independiente del juego.
Narrator: Después de tantos años de ser el rostro público de Project Row Houses, Lowe dice que los dibujos del dominó le dieron una nueva oportunidad más introspectiva.
Rick Lowe: Pude retraerme un poco y hacerme un tiempo para mí. Es decir, me encanta eso de que cada decisión deba ser una decisión colaborativa, con muchas voces y ese tipo de cosas. Me encanta todo eso. Ya sabes, estar en el estudio creando algo, es mi elección. Es mi decisión. Tengo la oportunidad de hacer estas cosas, ¿sabes? Es algo que yo había dejado atrás, y es una gran alegría poder volver a conectar con eso. Hay una parte de mí que adora ese lado colaborativo y social, pero también hay otra parte que aprecia muchísimo lo privado y lo personal, lo cual es algo que dejé de lado durante casi treinta años.
-
0:00
Rick Lowe, Project Row Houses: If Artists Are Creative Why Can’t They Create Solutions
0:00
Narrator: Artist Rick Lowe trained as a landscape painter.
Rick Lowe: But very quickly I started to rebel against formal aspects of painting the way that it was taught to me, and I was interested much more in the political context of things that I was dealing with. And I wasn’t comfortable with how painting functioned in the art world, the art world as I saw it.
Narrator: In the 1990s, Lowe was one of the founders of Project Row Houses in Houston, a collective that transformed twenty-two homes in the city’s Third Ward into a community space for art and empowerment. This public, collaborative project influenced his painting. Lowe says that, in recent years, his process has become more intellectual, less physical, out of necessity. He started playing dominoes, and, eventually, making new work inspired by the game.
Rick Lowe: I really found myself at the domino table a lot more, you know, and just kind of learning and talking and sharing with people, playing dominoes and it's an incredibly spiritual and educational experience when you’re doing that on a regular basis with people you get to know. One of the things that I’m thinking about though is actually these patterns that would happen as the game plays out. Especially when people play with different colored dominoes. The shapes were really interesting, you know, and after people would play a hand and I was like, say, hold on, hold on, wait, hold it. And I would take a photograph of it, you know, with my camera, these bird’s-eye-view photographs. Then I started kind of getting into it and start layering them. And then it just starts to speak to me as something that’s separate from the game.
Narrator: After so many years as the public face of Project Row Houses, Lowe says the domino drawings gave him a new, more introspective opportunity.
Rick Lowe: I could kind of pull myself back and buy time for myself. I mean, I love that stuff where every decision should be a collaborative decision with many voices in that kind of stuff. I love that stuff. You know, in the studio making something, it’s my choice. It’s my decision. I get to make these things, you know? And that’s something that I kind of left behind, which is kind of a joy to reconnect with that. There’s a part of me that really loves this collaborative and social part, but there’s another part of me that has a deep appreciation for the private and personal, which I just kind of let go for you know, nearly thirty years.