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Meet the Director

About the Whitney

As the preeminent institution devoted to the art of the United States, the Whitney Museum of American Art presents the full range of twentieth-century and contemporary American art, with a special focus on works by living artists. The Whitney is dedicated to collecting, preserving, interpreting, and exhibiting American art, and its collection—arguably the finest holdings of twentieth-century American art in the world—is the Museum's key resource. The Museum's flagship exhibition, the Biennial, is the country's leading survey of the most recent developments in American art.

Innovation has been a hallmark of the Whitney since its beginnings. It was the first museum dedicated to the work of living American artists and the first New York museum to present a major exhibition of a video artist (Nam June Paik, in 1982). Such important figures as Jasper Johns, Jay DeFeo, Glenn Ligon, Cindy Sherman, and Paul Thek were given their first comprehensive museum surveys at the Whitney. The Museum has consistently purchased works within the year they were created, often well before the artists who created them became broadly recognized.

Designed by architect Renzo Piano and situated between the High Line and the Hudson River, the Whitney's current building vastly increases the Museum’s exhibition and programming space, providing the most expansive view ever of its unsurpassed collection of modern and contemporary American art.

Where We Are

Solo en Inglès

Installation view of Where We Are at the Whitney Museum.

David Breslin: Me llamo David Breslin. Soy el Curador Familia DeMartini  y Director de la colección del Whitney Museum of American Art. Asimismo, soy el curador de Where We Are: Selections from the Whitney’s Collection 1900-1960.

 En la exposición se muestran obras de arte realizadas entre 1900 y 1960, que pertenecen a la colección del Whitney. La propuesta  fue organizar la exposición conforme a temáticas, o grupos de obras, a las que los artistas estadounidenses han regresado tradicionalmente e incluso de manera habitual. Durante este periodo particularmente dividido de la historia estadounidense actual, la idea fue analizar estos grupos de obras para mostrar cómo los artistas nacionales han abordado ideas semejantes de maneras muy diferentes y poner de relieve la idea de que podemos ser diferentes sin divisiones o discordias. 

La exposición se divide en cinco grupos o temas: familia y comunidad, hogar, trabajo, nación y espiritualidad.

Where We Are, título de la exposición, está tomado del poema “September 1, 1939”, de W.H. Auden. Es un poema que Auden escribió poco después de emigrar a los Estados Unidos desde el Reino Unido, y el 1 de septiembre de 1939 es el día en que Alemania invadió Polonia, acción que realmente puso en marcha la Segunda Guerra Mundial. Auden inicia el poema con su visión sobre la manera en que la sombra de esta emergencia mundial invadirá cada espacio de la vida, de tal suerte que la familia, el hogar, la nación, todos los temas de esta exposición entran en juego. La exposición se ha enmarcado conforme a versos del poema; por lo tanto, además de que Where We Are se derive del poema, cada sección o tema lleva como título algún verso del poema.


Installation view of Where We Are: Selections from the Whitney’s Collection, 1900-1960 (Whitney Museum of American Art, New York, April 28, 2017–). From left to right, top to bottom: Jacob Lawrence, War Series: The Letter, 1946; Jacob Lawrence, War Series: Docking – Cigarette, Joe?, 1947; Jacob Lawrence, War Series: On Leave, 1947; John Steuart Curry, Baptism in Kansas, 1928; Thomas Hart Benton, Poker Night (from A Streetcar Named Desire), 1948; Jacob Lawrence, War Series: Beachhead, 1947; Jacob Lawrence, War Series: Purple Hearts, 1947; Jacob Lawrence, War Series: How Long?, 1947. Photograph by Ron Amstutz